Šimaitis.lt | Dr. Audriaus Šimaičio tinklalapis

Dec/10

13

Ingrida Jaselskytė. Kodėl taip sunku pasiekti taip norimą integraciją?

Visuomenės sveikatos priežiūros integracija pirminiu asmens sveikatos priežiūros lygiu

Buvo sukurta Lietuvos nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2006–2013 metų strategija ir jos įgyvendinimo programa, kurios tikslas – „pagerinti Lietuvos gyventojų gyvenimo kokybę, ilginti gyvenimo trukmę – mažinti sergamumą, mirtingumą ir neįgalumą, ypač daug dėmesio skirti dažniausioms mirties priežastims: nelaimingiems atsitikimams ir traumoms, širdies bei kraujagyslių ligoms, onkologiniams susirgimams, psichikos sveikatos sutrikimams.“

Taip pat nurodomos grėsmės pagal SSGG (stiprybių ir silpnybių, galimybių ir grėsmių ) analizę: „atotrūkis tarp valstybės ir savivaldybės visuomenės sveikatos priežiūros institucijų; per menka asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų integracija pirminiu sveikatos priežiūros lygiu bei nepakankamas sektorių ir valstybės tarnybų tarpusavio bendradarbiavimas visuomenės sveikatos klausimais”.

Lietuvos nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2006–2013 metų strategijos vertinimo kriterijai:

1.     gyventojų sveikatos būklės pokyčiai;

2.     visuomenės sveikatos priežiūros finansavimas (procentais);

3.     visuomenės sveikatos priežiūros plėtra savivaldybėse (kiek savivaldybėse įsteigta visuomenės sveikatos biurų, kiek lėšų skirta savivaldybių visuomenės sveikatos programoms įgyvendinti);

4.     vaikų sveikatos būklės pokyčiai.

Pagal šią programą, nuo 2006 m. buvo pradėti kurti savivaldybių visuomenės sveikatos biurai. Tačiau ar biurų skaičius savivaldybėse gali būti objektyvus vertinimo kriterijus ir atspindėti vykdomą veiklą?

Savivaldybių visuomenės sveikatos biurų paskirtis – darbas bendruomenėje. Biurai yra pagrindiniai sveikatos žinių propaguotojai bendruomenėje. Bandymas pagerinti visuomenės informuotumą įkuriant sveikatos biurus sveikintinas, tačiau to nepakanka.

Kur žmogus kreipiasi iškilus klausimams apie sveikatą? Greičiausiai kreipsis į šeimos gydytoją. Jei tai sveikatos sutrikimas privalu kreiptis į gydytoją, tačiau jei norima pasikonsultuoti sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo klausimais, žmonės turėtų kreiptis į visuomenės sveikatos biuro specialistus.

Gydytojas, pagal numatytą kompetenciją ir pareigas paskiria diagnostines procedūras, pacientui grįžus išrašys vaistinį preparatą (jei yra butinybė) ir kaip dažniausia būna – konsultacijai apie ligų prevenciją ar profilaktiką nepakaks laiko. Daugelyje asmens sveikatos priežiūros įstaigų (toliau – ASPĮ) yra įrengti profilaktikos kabinetai, kuriuose žmonėms pamatuojamas kraujospūdis, pacientai gali pasisverti, bet ar jų suvokimui apie sveikatą tai turės daug reikšmės? Ar daug žmonių apie tai žino, kad jie išvis egzistuoja?

Jei ASPĮ būtų visuomenės sveikatos stiprinimo specialistas, kuris ir taip atsakingas už: gyventojų sveikatos stiprinimą; sveikos gyvensenos ugdymą ir stiprinimą; praktikoje taikyti sveikatos išsaugojimo, stiprinimo, ligų rizikos mažinimo teorines žinias visuomenės sveikatos problemoms spręsti; sveikos gyvensenos propagandą, rengti informacinę ir metodinę medžiagą sveikatos stiprinimo klausimais,skleisti bendruomenėje sveikatos žinias – būtų išsprendžiama integracijos problema.

Toks integracijos ir bendradarbiavimo trūkumas įtakoja prastą visuomenės informavimą visuomenės sveikatos klausimais. Kodėl taip sunku pasiekti taip norimą integraciją? Juk visuomenės sveikata priklauso ne tik nuo naujausių medicinos technologijų, diagnostinių metodų, bet ir nuo gyvenimo būdo, elgsenos, gyvensenos vertybių formavimo, kurias gali įtakoti visuomenės sveikatos specialistas.

Mano siūloma išeitis: ASPĮ profilaktiniame kabinete dirbantis visuomenės sveikatos stiprinimo specialistas (pavaldus savivaldybės visuomenės sveikatos biurui), kuris glaudžiai bendradarbiautų su šeimos gydytoju. Gydytojui tektų mažesnė „našta“, be to jis daugiau laiko galėtų skirti pačiam paciento gydymui. Gal būt už durų laukia rimtesnę sveikatos problemą turintis pacientas…?

Tad savo nuožiūra gydytojas galėtų rekomenduoti pacientui jam rūpimais sveikatos stiprinimo ar profilaktikos klausimasi pasikonsultuoti su visuomenės sveikatos specialistu. Pacientui nereikėtų ieškoti kur yra įsikūręs visuomenės sveikatos biuras, nes reikiamą specialistą jis galėtų rasti toje pačioje įstaigoje. Iš esmės pačio biuro veikla ar funkcijos nepasikeistų, nebūtų sunaudojama daugiau lėšų, kas daugiausiai galvos skausmo sukelia šių dienų politikams, bet rezultatai būtų geresni.

****

Ingrida apie save: „Esu Lietuvos Sveikatos Mokslų Universiteto, Visuomenės sveikatos IV kurso studentė. Save galiu pristatyti kaip veiklią merginą, kuri nuolat stengiasi kur nors dalyvauti ir ką nors naudingo padaryti, kad ir „iš  idėjos“ – „Euro-Urhis 2“ esama dalyvė… Nemėgstu sėdėti rankas sudėjusi, o ypač, kai matau, kad kažkas ne taip vyksta, todėl nebijau ir tiesiai šviesiai nuomonę išsakyti… :-) Na ir stengiuosi vadovautis tuo, kad ne tik nedaryk kitam blogo, jei nenori, kad tai neatsisuktų prieš tave patį… bet juk geriau tiesiog daryti kam nors gera… :-)

PrintFriendly
FacebookTwitterGoogle GmailGoogle BuzzPosterousDiggRedditShare

·

Comments are closed.

<<

>>

Theme Design by devolux.nh2.me